Heti üzemanyagárak: áremelkedés lehetséges

április 11, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján az április 4 - április 8-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,6%-kal lett drágább, a gázolajé 4,1%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,0 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára a hét első négy napján kicsit csökkent, majd pénteken 5% felett emelkedett. A gázolaj ára hétfőn 5%-kal csökkent, majd a hét közepére kissé megemelkedett. A pénteki napon 6% feletti áremelkedés történt. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján - az április 8-i, pénteki 2 forintos benzin és a 3 forintos dízel árcsökkentést is figyelembe véve - a benzin ára 0-2 forint között emelkedhet, míg a dízel ára 3-5 forinttal nőhet.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 35-41 dollár között ingadozott, heti átlagban azonban alig, 40 centtel, nőtt. Az árak hétfőn csökkentek, a hét közepső napjaiban ingadoztak, majd pénteken 3,5 dollárral, közel 10%-kal nőtt az ár a megelőző naphoz viszonyítva. Az olajpiaci ingadozást és az áremelkedést elsősorban a piac jövőbeli alakulásával kapcsolatos hírek mozgatták. Az április 17-i dohai olajkonferenciára már 15 ország jelentkezett be, köztük Irán is, amely elutasítja a kitermelés januári szinten való befagyaztását. Norvégia egyelőre nem jelezte a részvételét, Mexikó pedig megfigyelői státuszúnak tekinti magát. Az áralakulást az amerikai kőolajfúrások számának további csökkenése is befolyásolhatta, ezen a héten nyolccal csökkent a fúrások száma. Az amerikai piacra vonatkozó kőolaj készletadatok a várakozással ellentétben csökkenést mutattak, mivel egy fontos kőolaj-vezeték műszaki hiba miatt leállt, emellett tűz ütött ki két, nagyobb amerikai finomítóban. Ezek az események emelték meg a kőolaj árát a hét végére.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga alig változott az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hétfői csökkenést követően ingadozva emelkedett, pénteken pedig több mint egy dollárral nőtt az ár. A spot ár  a hét folyamán jóval a határidős ár alatt változott, de pénteken a spot ár megközelítette a határidős árat. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a WTI határidős árának heti átlaga csökkenést jelzett, míg a határidős Brent ár kicsit emelkedett.

Az európai üzemanyagpiacokon a héten továbbra is élénk a forgalom, mivel az Egyesült Államok és Nigéria felé továbbra is erős az export. A feldoglozott vegyipari termékek exportja is kissé megélénkült. A gázolaj árának hét eleji csökkenését az európai túlkinálat befolyásolja, másrészt a dízel ára sokkal szorosabban kapcsolódik az olajárak változásához, mint a benziné. A finomítók igyekeznek a megnövekedett benzinkereslet érdekében minél többet termelni, azonban a termelés folyamán előállított dízel iránt gyenge a kereslet. Emiatt növekednek a feldolgozott termékek készletei.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az április 4 - április 8-a közötti időszakban 0,6%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 1,4%-kal drágult, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 2,8%-kal csökkentek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 4,1%-kal csökkent a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 3,9-4,3%-os volt az árcsökkenés. Ezen a héten a benzin ára követte inkább az olajárak változását.

A forint árfolyama az április 4 - április 8-i héten 274,4 Ft/dollár körül ingadozott, három forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban erősödött, de a dollár árfolyama gyengült az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forint-árfolyam erősödése lecsökkentette a benzinár dollárban mért növekedését és erősítette a dízel árcsökkenését.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,3%-os csökkenést, az NWE  piacon 0,6%-os áremelkedés jeletkezett, az ARA piacon 3,6%-os árcsökkenés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 4,9%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 4,7-5,1%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és az NWE piacon stagnálást mutatnak, az ARA piacon is 3-4 forint közötti árcsökkenést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 3-5 forintos árcsökkenést mutatnak. Mivel pénteken, április 8-án már egy 2 forintos benzinár és egy 3 forintos dízel árcsökkentés megtörtént, ezért hétfőn, április 11-én várhatóan a benzin ára nem változik esetleg két forinttal emelkedik, a dízel ára viszont 3-5 forint között emelkedhet. A feltételezett áremelés a hét utolsó napján a piacokon jelentkező jelentősebb változásnak tulajdonítható.

A benzin ára 330 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 312 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 10, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20%-kal több benzint és 25%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.