Heti üzemanyagárak: egy kis pihenő

október 16, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján az október 10 - október 14-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,1%-kal lett drágább, a gázolaj ára 1,1%-kal emelkedett. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,1-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a hét elején emelkedtek, majd csökkentek és stagnáltak. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján) október 19-én, szerdán, várhatóan nem lesz árváltozás.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 48-51 dollár között ingadozott, heti átlagban 0,1%-kal nőtt az ár. A spot olajár a hét első napján drágult, majd végig csökkent. A hétfői áremelkedést egyértelműen Putyin elnök kijelentése okozta, mely szerint Oroszország csatlakozik az OPEC országok termelés-korlátozási döntéséhez. A hét további napjain az ár lassú csökkenését az olajpiaci túlkínálatra vonatkozó hírek  okozták, így pl. az, hogy az OPEC együttes kitermelése szeptemberben tovább növekedett, azaz növekszik az a mennyiség, amellyel a tagországoknak csökkenteniük  kell kitermelésüket, hogy elérjék a célul kitűzött 32,5-33,0 millió hordó/nap szintet. Az OPEC szeptemberi statisztikája szerint Líbia és Nigéria kitermelés-bővülése eredményezte a teljes OPEC kitermelés növekedését, s ez a két ország lehetőséget is kapott a kitermelés bővítésére az OPEC algériai megegyezésekor. A piaci elemzők nem bíznak a kitermelés csökkentésében, jó esetnek a szintentartást feltételezik. A legutóbbi hírek arról szóltak, hoigy az OPEC a bejelentett kitermelési plafont 2017 első félévére vállalja. Az orosz elnök bejelentésével szemben a Rosznyeft vezérigazgatója nem vállalja a kitermelés csökkentését, azaz most már a legnagyobb orosz kitermelő sem akar csatlakozni az egyezséghez.  A kedvezőbb olajárak hatására, már a 16 héten át növekedett az amerikai kőolajfúrások száma, ezen a héten 4 darabbal, s várhatóan az USA-ban a negyedik negyedévben már nem csökken az olajtermelés. A múlt heti adatok szerint az Egyesült Államokban a kőolaj készletszintje egy hét alatt több hetes csökkenés után növekedésbe fordult, de a finomított termékek készletei az USA-ban és Európában is csökkentek, elsősorban a finomítói felújítások miatt. Az olajár emelkedése mellett a finomítói leállások is befolyásolják a készletszintek alakulását és így a piaci kínálatot. Az európai üzemanyagárak a hét elején némileg emelkedtek, majd csökkentek és stagnáltak. A piaci árváltozások a hét elején a kissé megerősödő európai benzinexport miatt is történt, a gázolaj esetében pedig azok a jelentések okozták a drágulást, amelyek a hagyományos importőrök (Oroszország, Egyesült Államok és ázsiai országok) csökkenő szállítási mennyiségeiről szóltak. Összességében a finomítói felújítási ciklus Európában és az Egyesült Államokban szeptember-októberben, az ázsiai és az észak-afrikai országokban november-decemberben ér véget, s ez az olajár-emelkedéstől függetlenül jelentősen befolyásolhatja az üzemanyagok áralakulását.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 0,6 dollárral, 1,3%-kal nőtt ezen a héten, ezzel igen jelentős különbség alakult ki a spot olajár és az egy hónapos határidős olajár között. Az idei év negyedik negyedévére vonatkozó határidős árak az áremelkedést követően most meghaladják az 50 dollárt, így lehet, hogy január elejétől lecsökkentik a jövedéki adó megemelt mértékét.  

Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten megemelkedett átlagosan 1,6 dollárra, mivel a Brent gyorsabban drágult, mint a WTI átlagos ára. 

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az október 10 - október 14-e közötti időszakban 0,1%-kal, az észak-nyugat-európai piacon 0,2%-kal, az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,7%-kal növekedtek. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon és az észak-európai piacon 1,1%-kal, az ARA piacon 0,7%-kal nőtt.  

A forint átlagos heti árfolyama az október 10 - október 14-i héten 1,1%-kal gyengült a dollárhoz képest, a dollár árfolyam 276 forint korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten kb. 3 forinttal kellett többet adni egy dollárért. Az árfolyam a héten csak kicsit módosította (növelte) az árak trendjét. A forint-dollár árfolyam gyengülése föképp a dollár erősödésével magyarázható.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon nem mutatható ki lényeges árváltozás. A gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 2% feletti volt az áremelkedés.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti átlagos árváltozások alapján a benzin esetében nem várható áváltoztatás, a gázolaj esetében a heti átlagos változások 2-3 forint körüli emelést indokolnak, amelyet az október 14-i, pénteki áremeléssel már megtettek.

A fenti változtatásokkal a benzin ára 348, a gázolaj ára 363 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 2,5, a gázolaj ára 3%-kal nőtt. Szeptember végével, elsősorban az adóemelés hatására lezárult az üzemanyag árcsökkenés időszaka. 

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 5%-kal több benzint és 3%-kal gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.