Heti üzemanyagárak: már csak kis változás

március 19, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján a március 14 - március 18-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 6,2%-kal lett drágább, a gázolajé 0,7%-kal emelkedett meg. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,1 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára a hét első napján jelentősen emelkedett, s ezt követően csak kicsit változott. A gázolaj ára a hét első felében kicsit csökkent, a második felében lassan drágult. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján - a március 18-i, pénteki 3 forintos benzin áremelést is figyelembe véve - a benzin ára 2-3 forinttal emelkedhet, a gázolaj ára várhatóan nem változik.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 37-39 dollár között változott, heti átlagban több mint egy dollárral, 2,3%-kal emelkedett az ár. Az árak hétfőn közel másfél dollárral csökkentek, a hét többi napján föl-le ingadoztak, pénteken kicsit mérséklődtek. Az olajpiaci ingadozást a hét elején inkább a túlkínálatra vonatkozó hírek mozgatták, a hét többi napján a határidős olajvásárlások erősödése és az amerikai benzinkészletek csökkenése okozta az áremelkedést, míg a pénteki kis árcsökkenést az okozta, hogy hosszú idő óta először az amerikai kőolajfúrások száma nem csökkent, hanem eggyel emelkedett. Az árak erősödését az is támogatja, hogy az amerikai kőolaj- és kőolajtermék export dinamikusan bővül.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 10 centtel csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét első két napján csökkent, a második két nap emelkedett, majd pénteken az említett hír hatására mintegy 30 centtel csökkent. A spot ár  a hét folyamán a határidős ár alatt változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a WTI határidős ára kicsit nőtt, a határidős Brent ára pedig kicsit csökkent. A különbség a hét végére meghaladta a 2,1 dollárt. Az európai üzemanyagpiacokon a héten jelentős forgalom zajlott, mivel a kereskedők továbbra is igyekeztek a téli minőségű benzin-készleteiktől megszabadiulni. Az európai finomítók számára viszonylag kedvezően alakul a benzin-kereskedelem, az európai fogyasztás is lassan bővül, de a nigériai és az amerikai export ismét lendületet kapott. A benzin finomításához használt anyagok iránti ázsiai (kínai) keresletet azonban mérséklődik, vélhetően az áremelkedés hatására. A gázolaj importja márciusban lelassul, mivel az ázsiai finomítók és az amerikai finomítók közül sok felújítási-karbantartási szünetet tart, azonban az orosz export hatalmas lendületet vett. A kínálat mérséklődése miatt a kereskedők mérsékelni tudták a hajókon tárolt gázolaj mennyiségét. 

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a március 14 - március 18-a közötti időszakban 6,2%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 3,9-3,9%-kal nőttek az árak. A benzin ára kedd-szerdán csökkent. a többi nap emelkedett. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 0,7%-kal nőtt a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 0,7-0,5%-os volt az áremelkedés. A hét folyamán a dízel ára 2 nap csökkent, két nap emelkedett, majd pénteken csökkent. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása némileg eltért az olajárak változásától.

A forint árfolyama a március 14 - március 18-i héten 277,2 Ft/dollár körül ingadozott, három forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban kissé gyengült, de a dollár árfolyama gyengült az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forint-árfolyam erősödése lecsökkentette a benzin- és a gázolajár dollárban mért növekedését.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 5,1%-os, az ARA piacon 2,8%-os, az NWE  piacon 2,8%-os áremelkedés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 0,3%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 0,4-0,8%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 5, a másik két piacon is 2-3 forint közötti áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 1 forint alatti árcsökkenést mutatnak. Mivel pénteken, március 14-én már egy 3 forintos benzinár emelés megtörtént, ezért hétfőn, március 21-én 2-3 forint közötti benzin áremelést bejelenthetnek, de az sem meglepő, ha ez elmarad.

A benzin ára 320 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 315 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 15, a gázolaj ára 15,5%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20,5%-kal több benzint és 21%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.