Heti üzemanyagárak: még most is lefelé

július 16, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján a július 11 - július 15-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 2,4%-kal lett olcsóbb, a gázolaj ára 2,5%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,4 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján július 18-én, hétfőn 3 forintos benzin és 3-5 forint közötti dízel árcsökkentést jelenthetnek be.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 43-47 dollár között ingadozott, heti átlagban csak 30 centtel, nem egész egy százalékkal csökkent az ár. A spot olajár hétfőn két hónapos mélypontra került, s a hét többi napjain ennél magasabb volt az ár, amely fel-le ingadozott. Az árcsökkenést a magas készletszint indukálta, a pénteki emelkedést a török puccskisérlet váltotta ki. Az ázsiai finomítók közül több jelezte, hogy a magas alapanyag és feldolgozott termék készletszintek miatt nem vásárol több kőolajat tárolási céllal és csökkentették, vagy szinten tartják a feldolgozás mennyiségét. Az amerikai és az európai készletszintek igen magasak, meglepetést okozott, hogy az amerikai benzinkészletek a múlt héten emelkedtek, pedig tart a nyári vezetési szezon. Az IEA kicsit megemelte a 2016-ra vonatkozó kőolaj keresleti előrejelzését, mivel Európa is magas igénynövekedést jelzett a második negyedévben. Természetesen hozzátették, hogy a feldolgozott termékek magas készletszintje a termékárakra és a kőolaj árra is negítív hatást gyakorolhat. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 0,8 dollárral, közel 1,5%-kal csökkent ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajtőzsdei befektetések mennyisége (a csütörtöki statisztika szerint) ismét emelkedett. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten alig változott, Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 6 darabbal nőtt, az elemzők azt remélik, hogy már az emelkedő irányra került a fúrásszám. Európában az üzemanyagok készletszintje amiatt (is) emelkedett, mivel sem a nigériai, sem az amerikai exportot most az árak alakulása nem teszi lehetővé. Az európai dízel felesleg miatt, Dél-Amerikába indultak szállítóhajók.

Az európai benzinpiacokon az árak a kőolaj fel-le történő mozgását követték, heti átlagokkal számolva csak kis mértékben csökkentek az árak, legkevésbé az ARA piacon. A gázolaj ára is csak kis mértékben csökkent, a legerősebben az ARA piacon esett az ár. 

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a július 11 - július 15-e közötti időszakban 2,4%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 1,7%-os volt az árcsökkenés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,8%-kal estek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 2,5%-kal, az észak-európai piacokon 2,6-3,5%-kal csökkentek az árak a megelőző hét átlagához képest. 

A forint árfolyama a július 11 - július 15-i héten valamivel 284 Ft/dollár alatt ingadozott, egy forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam a hét 4 napján erősödött, majd pénteken nagyot gyengült. A forint-árfolyam az euróhoz viszonyítva ezen a héten egy hajszálmyit erősödött, a dollár is kicsit erősödött az euróval szemben, de pénteken megfordultak a folyamatok. A forintárfolyam változása ezen a héten segítette a dollárban számított átlagos árak csökkenését. 

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 2,8%-os csökkenést mutatnak az árak, az NWE  piacon 2,1%-os, az ARA piacon 1,2%-os volt az árcsökkenés. A gázolajnál, a mediterrán piacon a forintban számított heti csökkenés 2,8%-os volt, az észak-európai piacokon 3,0-3,9%-kal csökkentek az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében kisebb, a gázolaj esetében valsmivel nagyobb mértékben lefelé mozgatták az árakat. A mediterrán piac szerint az ár forintban mérve 3-3,5 forinttal csökkent, de a többi piac árváltozása szerint inkább csak 2-3 forintos árcsökkentésre nyílik lehetőség. A gázolaj forintban mért árai esetében az adatok szerint 3-5 forintos csökkentés lehetséges. Hétfőn, július 18-án, a piaci változásokat figyelembe véve a benzinnél várhatóan 2-3 forintos, a gázolajnál 3-4 forintos csökkentés lehetséges. Ha a változtatás megtörténik, akkor a dízel továbbra is drágább lesz a benzinnél.

A benzin ára 329 forint/liter körüli szinten változhat, a gázolajé 335 forint körüli szinten. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 17, a gázolaj ára 9%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 30%-kal több benzint és 19%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.