Heti üzemanyagárak: most áremelkedés

május 15, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján a május 9 - május 13-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 2,0%-kal lett drágább, a gázolaj ára 2,2%-kal nőtt. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,7 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára eléggé eltérően alakult, a gázolaj árváltozása egységesebb volt. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján az üzemanyagoknál 2-4 forint körüli áremelés lehetséges. 

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 42-47 dollár között ingadozott, heti átlagban közel két és fél dollárral, 5,7%-kal nőtt az ár. A spot olajár hétfő kivételével a hét során minden nap emelkedett. A hét eleji árcsökkenést az olajkínálat magas szintje okozta, de ezt követően egyre több előrejelzés azt állította, hogy a túltermelés az idei év végére, vagy a következő év elejére megszűnik. A hét végére a készletező társaságok jelentései szerint az Egyesült Államokban és az európai kikötőknél a tárolt benzin mennyisége jelentősebben csökkent. Ez a két tényező újabb optimizmust teremtett a  piacokon.A kitermelés már nem csak az Egyesült Államokban csökken, hanem politikai és gazdasági problémák miatt, Líbiában, Nigériában, Kínában, Venezuelában és Kanadában is jelentősen csökkent a kitermelés. Amennyiben ezek a gondok tartóssá válnak, akkor tényleg hamarabb zárulhat a kereslet-kínálati olló. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga a spot árral azonos mértékben változott, annyi különbséggel, hogy a határidős ár pénteken kicsit csökkent. Az olajpiaci kereskedők ezen a héten egy kicsit csökkentették a hatalmas összegű határidős befektetéseiket a profitrealizálás érdekében és megnövelték a rövid távra vonatkozó kitettségüket. Az olajár emelkedése inkább a kedvező amerikai makrogazdasági adatoknak tulajdonítható, s a dollár erősödését most nem követte az olajárak mérséklődése. A Brent spot ár  a hét folyamán a határidős ár alatt változott, pénteken a spot ár és a határidős ár különbsége 0,8 dollár volt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten kicsit emelkedett, mivel a Brent határidős ára valamivel gyorsabban nőtt, mint a határidős WTI ár. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten tízzel csökkent, az amerikai piacra vonatkozó kőolaj készletadatok gyorsabban bővültek, mint a várakozások átlaga. 

Az európai üzemanyagpiacok a benzin területén a hét első két napján mérséklődő keresletről adtak számot, de a múlt heti benzin készletváltozások publikálása után nőtt az exportkereslet az Egyesült Államok és az arab országok felé. Nigéria irányába leálltak a szállítások az ország pénzügyi és kitermelési gondjai miatt. Az európai készletszint a héten a benzinnél csökkent, a gázolajnál és az egyéb termékeknél tovább nőtt.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a május 9 - május 13-a közötti időszakban 2,0%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 2,3%-os volt az emelkedés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon csak 0,2%-kal nőttek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 2,2%-kal emelkedett a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 3,0 - 2,6%-os volt az áremelkedés. Ezen a héten mindkét üzemanyag ára követte az olajárak változását.

A forint árfolyama a május 9 - május 13-i héten 277,3 Ft/dollár körül ingadozott, négy és fél forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban gyengült, a dollár árfolyama erősödött az euróhoz viszonyítva, így a forint árfolyam a dollárhoz viszonyítva jelentősebben esett. A forintárfolyam változása felerősítette a dollárban számított átlagos árak emelkedését. 

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 2,7%-os emelkedést mutatnak az indexek, az NWE  piacon 1,7%-os, az ARA piacon 1,6%-os volt az árnövekedés. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti emelkedés 3,0%-os volt, az észak-európai piacokon 3,7-3,4%-kal nőttek az árak forintban mérve. Pénteken, május 13-án két forintos benzinár csökkentés volt. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is 2-4 forintnyi áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 3-4 forintos növekedést mutatnak. Hétfőn, május 16-án, várhatóan a benzin árát 2-4 forinttal, a dízel árát 3-5 forinttal emelhetik, de a dízelnél akár még ennél magasabb mértékű emelés is szóba jöhet.

A benzin ára 336 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 330 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 12, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 18%-kal több benzint és 22%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.