Heti üzemanyagárak: továbbra is fölfelé

április 30, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján az április 25 - április 29-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4,7%-kal lett drágább, a gázolajé 5,3%-kal emelkedett meg. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,2 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára a hét első napján csökkent, a többi napokon emelkedett. A gázolaj ára a hét első és utolsó napján csökkent, majd a többi napokon emelkedett. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján a benzin ára várhatóan 2-3 forinttal, míg a dízel ára 2-4 forinttal is nőhet, figyelembe véve az április 29-i 2-2 forintos emelést.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 42-46 dollár között ingadozott, heti átlagban közel egy dollárral, 2,1%-kal nőtt az ár. Az olajár hétfő kivételével minden nap erősödött. Az áremelkedés egyik oka a spekulációs célú határidős befektetések további emelkedése, valamint az, hogy a dollár gyengült az euróhoz, illetve a vezető devizákhoz viszonyítva.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,3 dollárral, 5% felett emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva. A határidős ár hétfőn és pénteken egy hajszálnyit csökkent, a többi nap emelkedett. Az olajpiaci kereskedők továbbra is jelentős összegeket fektetnek be a határidős kereskedésbe, a befektetett pénzeszközök 10 hónapos csúcsra emelkedtek. Az egyes határidős árak közötti különbség azonban mérséklődik, ez szűkíti a jövőbeli magasabb árakban bízó, tárolási céllal vásárló kereskedők esetleges profitját. A kereslet növekedésében bízók számára fontos hír volt a héten, hogy az amerikai közúti forgalom 5% feletti mértékkel nőtt februárban a megelőző év azonos hónapjához viszonyítva. Az optimizmust az sem tompította, hogy az előrejelzett csökkenés helyett a héten növekedtek az üzemanyagkészletek. Az IEA áprilisi olajpiaci jelentése szerint az első negyedévben a túltermelés csak kicsit erősödött, a kereslet és a kínálat közeledésében bízó előrejelzés az év végére, vagy a következő év első felére teszi a készletszintek leapadásának kezdetét. A Brent spot ár  a hét folyamán a határidős ár alatt változott, pénteken a spot ár és a határidős ár különbsége 2,8 dollár volt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten nőtt, mivel a WTI határidős árának heti átlaga lassabban emelkedett, mint a határidős Brent ár emelkedése. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten tizeneggyel csökkent, az amerikai piacra vonatkozó kőolaj készletadatok gyorsabban bővültek, mint a várakozások átlaga. 

Az európai üzemanyagpiacokon a héten a benzin területén továbbra is élénk a forgalom az Egyesült Államok felé, az amerikai finomítói leállások miatt. Nigéria felé ismét nőtt az export, bár az ország pénzügyi helyzet bizonytalan. Az európai készletszint a benzinnél is és a gázolajnál is csökkent ezen a héten a megelőzőhöz képest, de éves szinten több mint 30%-kal magasabban áll.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az április 25 - április 29-e közötti időszakban 4,7%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 4,5, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 4,2%-kal nőttek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 5,3%-kal nőtt a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 5,1-5,0%-os volt az áremelkedés. Ezen a héten a gázolaj ára követte inkább az olajárak változását.

A forint árfolyama az április 25 - április 29-i héten 274,8 Ft/dollár körül ingadozott, közel fél forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban gyengült, a dollár árfolyama azonban gyengült az euróhoz viszonyítva, s így a forint csak kicsiny mértékkel gyengült a dollárhoz viszonyítva. A forintárfolyam változása alig változtatta a dollárban számított átlagos árak változását. Fontos azonban az, hogy a hét második felében az árfolyam erősödött ez mérsékelte a hét második felében jelentkező piaci üzemanyag-áremelkedést.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 4,9%-os emelkedést mutatnak az indexek, az NWE  piacon 4,6%-os, az ARA piacon 4,3%-os áremelkedés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 5,4%-os, az észak-európai piacokon 5,3-5,1%-os növekedést mutatnak az árak forintban mérve. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is 4-5 forintnyi áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 5-6 forintos áremelkedést mutatnak. Hétfőn, május 2-án várhatóan a benzin ára 0-3 forinttal, a dízel ára 2-4 forinttal emelkedhet, figyelembe véve az április 29-i 2-2 forintos emelést is.

A benzin ára 339 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 329 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 12, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 21%-kal több benzint és 24%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.