Heti üzemanyagárak: bizonytalan változások

február 28, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján a február 22 - február 26-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,6%-kal lett olcsóbb, a gázolajé 0,9%-kal került kevesebbe. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,1 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin és a gázolaj ára a erősen ingadozott, szerdától folyamatosan emelkedett. A heti átlagos piaci változások alapján egyik üzemanyagnál sem várható változás, de a hét utolsó két napján történt jelentősebb emelkedés miatt lehetséges, hogy a benzin ára akár 3-6 forinttal is emelkedhet. A gázolajnál nem, vagy csak minimális változtatás várható.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 31-36 dollár között változott, heti átlagban 1,2 dollárral, 3,6%-kal  emelkedett az ár. Az árak a hét elején erőteljesen ingadoztak, csütörtökön de főképp pénteken erőteljesebben emelkedtek. Az olajpiaci ingadozást a hét elején inkább csak a túlkínálat mozgatta, a hét második felében a statisztikai publikációk okozták az áremelkedést. A kedvezőbb amerikai GDP-adatot úgy is lehet értelmezni, hogy az Egyesült Államokban a növekedés erőteljes marad, tehát az olajigények nem csökkennek. A publikált benzin-felhasználási adatok is kedvezőek, ez is felfelé mozdította az olajárat. Az is árfelhajtó tényező, hogy az előrejelzések szerint idén a palaolaj-kitermelés csökkenés miatt kb. 600 ezer hordó/nap mértékkel csökken az amerikai olajtemelés. A rövid távú hatások között szerepel, hogy egyre több finomító korlátozza vagy leállítja a termelést a tavaszi karbantartási munkák miatt. Az árnövekedést végül az is támogatta, hogy ezen a héten tovább csökkent az amerikai kőolajfúrások száma, bár ezen a héten "csak" 13-mal. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga több mint 1 dollárral nőtt az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár péntek kivételével a hét folyamán a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a WTI határidős ára gyorsabban nőtt, mint a határidős Brent ára. A különbség a hét végére megközelítette a 2,5 dollárt. Az európai üzemanyagpiacokon a benzin iránti kereslet mérsékelt, minimális az export a korábbi fontos piacokra, egyedül Kína vásárol benzin alapanyagot, illetve a benzin finomításához szükséges anyagokat. Az ARA kikötőkben raktározott benzin-, és gázolaj-készletek igen magas szinten vannak. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, a legnagyobb gond a tárolók telitődés közeli állapota miatt van. A hírek szerint márciusban kevesebb dízel érkezik az európai piacokra, mint februárban, ez talán elősegíti a magas készletszint mérséklődését.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a február 22 - február 26-a közötti időszakban 0,6%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 1,8-1,0%-kal csökkentek az árak. A benzin ára a hét első három napján fel-le ingadozott, majd csütörtökön és pénteken jelentősen emelkedett. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 0,9%-kal csökkent a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 0,5-0,6%-os volt az áremelkedés. A hét folyamán a dízel ára is a benzinéhez hasonlóan változott. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása többé-kevésbé követte az olajár mozgását. 

A forint árfolyama a február 22 - február 26-i héten 281,4 Ft/dollár körül ingadozott, több mint három forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban kissé gyengült, a dollár árfolyama erősödött az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forintárfolyam gyengülése eltüntette a benzin- és a gázolajár dollárban mért csökkenését.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,5%-os, az ARA piacon 2,1%-os áremelkedés, az NWE  piacon 0,7%-os árcsökkenés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 0,2%-os áremelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 0,6-1,6%-os emelkedést mutatnak az árak forintban mérve. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 0-1, a másik két piacon is 1-2 forint közötti áremelkedést jelenthetnek.  A csütörtöki és pénteki dollárpiaci áremelkedés azonban jelentősebb, akár 3-6 forintnyi emelést is kiválthat. A gázolaj forintban mért ára esetében egyik piac heti átlagos árváltozása sem jelentős, azonban a hét utolsó két napjának áremelkedése és a forint gyengülése 2-3 forintos emelést is indokolhat. 

A benzin ára 304-306 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 301-302 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 15, a gázolaj ára 19%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 25%-kal több benzint és 31%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.