Heti üzemanyagárak: csak a dízel ára csökken

április 4, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján a március 28 - április 1-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 3,4%-kal lett drágább, a gázolajé 5,8%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,7 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára a hét első felében dinamikusan emelkedett a második felében lassan csökkent. A gázolaj ára a héten egy nap kivételével csökkent. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján - az április 1-i, pénteki 3 forintos benzin áremelést és a 2 forintos dízel árcsökkentést is figyelembe véve - a benzin ára várhatóan nem változik, a dízel ára 2-3 forinttal csökkenhet.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 35-38 dollár között változott, heti átlagban több mint két dollárral, 2%-kal csökkent az ár. Az árak kedden és pénteken mérséklődtek, szerda-csütörökön stagnáltak. Az olajpiaci ingadozást és a csökkenést az ismert tényezők okozták. Az amerikai benzin és dízelkészletek kis mérséklődést mutattak, a benzinkereslet igen erős az Egyesült Államokban. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 14-gyel csökkent, de a kitermelés messze nem olyan mértékben csökken, ahogyan a fúrások száma, vagy a csődöt jelentett vállalatok száma. A legtöbb pénzügyi nehézséggel rendelkező kitermelő vállalat a csődgondogság alatt is termel, kevés azon vállalatok száma, amely teljesen felhagyott volna a  kitermeléssel.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga több mint másfél dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár kedden és pénteken csökkent, szerdán és csütörtökön emelkedett.  A spot ár  a hét folyamán a jóval a határidős ár alatt változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten kicsit nőtt, mivel a WTI határidős ára valamivel gyorsabban csökkent.

Az európai üzemanyagpiacokon a héten jelentős forgalom zajlott, mivel megerősödött a benzin export az Egyesült Államok és Nigéria irányába. A benzin árának erősödését  európai benzinkészletek csökkenése is okozhatta. A hét végén a szaúdi herceg bejelentette, hogy országa csak akkor csatlakozik a kitermelési szint befagyasztásához, ha minden jelentős termelő, beleértve Iránt is, csatlakozik a megállapodáshoz. Ez a kijelentés megkérdőjelezte a tervezett megállapodás lehetőségét. Eközben Oroszország, Irak és Líbia is növekvő márciusi kitermelésről számolt be. A gázolaj árának csökkenését az európai túlkinálat befolyásolja, másrészt a dízel ára sokkal szorosabban kapcsolódik az olajárak változásához, mint a benziné.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a március 28 - április 1-e közötti időszakban 3,4%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 4,1%-kal drágult, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon stagnáltak az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 5,8%-kal csökkent a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 5,4-4,9%-os volt az árcsökkenés. Ezen a héten csak a gázolaj ára követte az olajárak változását.

A forint árfolyama a március 28 - április 1-i héten 277,3 Ft/dollár körül ingadozott, két forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban kissé gyengült, de a dollár árfolyama gyengült az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forint-árfolyam erősödése lecsökkentette a benzinár dollárban mért növekedését és erősítette a dízel árcsökkenését.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 2,8%-os, az NWE  piacon 3,3%-os áremelkedés jeletkezett, az ARA piacon kicsiny árcsökkenés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 6,3%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 6,1-5,7%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. 

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 3-4, a másik két piacon is 3-4 forint közötti áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 5-6 forintnyi árcsökkenést mutatnak. Mivel pénteken, április 1-jén már egy 3 forintos benzinár emelés és egy 2 forintos dízel árcsökkentés megtörtént, ezért hétfőn, április 4-én várhatóan a benzin ára nem változik, a dízel ára viszont 2-3 forint között csökkenhet. 

A benzin ára 331 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 313 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 10,5, a gázolaj ára 13%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 18%-kal több benzint és 21,5%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.