Heti üzemanyagárak: bizonytalan piacok

október 23, 2016 — gkienergia

A Reuters adatközlése alapján az október 17 - október 21-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,7%-kal, a gázolaj ára 0,4%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,5%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a hét folyamán kis lépéssekkel fel-le ingadoztak. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján október 26-án, szerdán, várhatóan nem lesz árváltozás.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 49-52 dollár között ingadozott, heti átlagban 80 centtel, 1,6%-kal nőtt az ár. A spot olajár a hét első 3 napján drágult, majd az utolsó két napon csökkent. Az olajpiacra gyakorolt hírek főképp az OPEC kitermelés korlátozási terveivel kapcsolatosak voltak, az orosz energiaügyi miniszter az OPEC politikájának támogatását ígérte, s egyben újabb olajkitermelési rekordról adott számot. Irak Iránhoz, Líbiához és Nigériához hasonlóan a kitermelése növekedéséhez való hozzájárulást kéri az OPEC-től. Az olaj, illetve energiaminiszterek számos találkozót tartanak a következő hetekben. Összességében az elemzők elképzelhetőnek tartják az OPEC országok közötti megegyezést, azonban annak betartásával kapcsolatosan súlyosak a kétségek. A hét második felében az áremelkedést az okozta, hogy az amerikai olajkészlet adatok újabb csökkenést jeleztek, miközben az elemzők növekedést vártak. A kedvezőbb olajárak hatására, már a 17 héten át növekedett az amerikai kőolajfúrások száma, ezen a héten 11 darabbal, s várhatóan az USA-ban a negyedik negyedévben már nem csökken az olajtermelés. A múlt heti adatok szerint az Egyesült Államokban a kőolaj készletszintje egy hét alatt több mint 5 millió hordóval csökkent, de így is 24%-kal magasabb a készletszint, mint egy éve. A benzinkészletek emelkedtek, a feldolgozott termékek mennyisége csökkent. Európában csak kicsit csökkentek a feldolgozott termékek készletei, de éves kitekintésben a benzinkészletek 20, a gázolaj készletek 16%-kal a tavalyi szint alatt vannak. A készletek mérséklődését döntően a finomítói felújítások okozták. Az európai üzemanyagárak a héten 1-2 dollárral fel-le ingadoztak, a benzinnél kedden, a gázolajnál csütörtökön volt egy nagyobb, 5 dolláros mérséklődés. Összességében a finomítói felújítási ciklus Európában és az Egyesült Államokban októberben várhatóan lezárul, az ázsiai és az észak-afrikai országokban november-decemberben ér véget, s ez az olajár-emelkedéstől függetlenül jelentősen befolyásolhatja az üzemanyagok áralakulását. Fontos hír, hogy szeptemberben a kínai üzemanyagexport újabb rekordot ért el, a gázolaj exportja 44, a benzin exportja 37%-kal nőtt egy év alatt. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 0,5 dollárral, 1,0%-kal csökkent ezen a héten, ezzel a spot olajár és az egy hónapos határidős olajár közötti múlt heti különbség a felére esett. Az idei év negyedik negyedévére vonatkozó határidős árak az áremelkedést követően most meghaladják az 50 dollárt, így lehet, hogy január elejétől lecsökkentik a jövedéki adó megemelt mértékét, bár a számításokhoz az is hozzátartozik, hogy a spot Brent ár októberi átlaga még nem érte el az 50 dollárt. 

Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten lecsökkent 1,1 dollárra, mivel a határidős Brent ára kicsit csökkent, a WTI-é emelkedett. 

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az október 17 - október 21-e közötti időszakban 0,7%-kal, az észak-nyugat-európai piacon 1,5%-kal, az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,8%-kal csökkentek. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára az európai piacokon 0,1-0,5% között csökkentek.  

A forint átlagos heti árfolyama az október 17 - október 21-i héten 1,5%-kal gyengült a dollárhoz képest, a dollár árfolyam 280,6 forint korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten több mint 4 forinttal kellett többet adni egy dollárért. Az üzemanyagpiaci árcsökkenést a forint gyengülése árnövekedésbe fordította. A forint-dollár árfolyam gyengülése föképp a dollár erősödésével magyarázható, de a forint kicsit gyengült az euróhoz viszonyítva is.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon 0,03-0,8%-os áremelkedés mutatható ki, a gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 1-1,4%-os volt az áremelkedés.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti átlagos árváltozások alapján a benzin esetében nem várható áváltoztatás, a gázolaj esetében a heti átlagos változások 1-2 forint körüli emelést indokolnak, amelyet az október 21-i, pénteki áremeléssel már megtettek.

A fenti változtatásokkal a benzin ára 348, a gázolaj ára 363 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 4,5, a gázolaj ára 6,5%-kal nőtt. Szeptember végével, elsősorban az adóemelés hatására lezárult az üzemanyag árcsökkenés időszaka. 

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 2%-kal több benzint lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. A gázolaj áremelkedése miatt változatlan szinten van az egy évvel ezelőtti időponthoz viszonyított, 1 havi fizetésből vásárolható gázolaj mennyisége.

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.